06 februar 2013

En sundere BURGER - med grøntsagsbolle og vældig god samvittighed

Jeg har længe praktiseret burger uden burgerbolle. Det er dog ikke helt det samme, selvom jeg gerne undværer hvede-helvedet for min arme mavses skyld, så er denne løsning med en grøntsagsbolle altså lige lidt mere guffeliguf for mig J
 
Har brugt en af mine frokostboller bagt med en masse grøntsager, og så er alle de andre ingredienser nøje udvalgt, helt uden sukker og anden kunstig tilsætning. Grøntsagsbollerne er en variant af mine søde dessertboller, bare hverken søde eller dessert. De smager mere af krydderier og fungerer rigtig godt som frokostboller med lidt salat og laks - sådan jeg oftest selv bruger dem… Velbekomme!
 
En sundere burger
- med grøntsagsbolle

En sundere BURGER
- med grøntsagsbolle af gulerod, squash, løg og blomkål
Ingredienser
Grøntsagsboller
1650 g grøntsager á
4 gulerødder
2 squash
1 løg
1 blomkål
6 æg
3 bg pasteuriserede æggehvider
75 g mandelmel
50 g kokosfibre
50 g loppefrøskaller, HUSK
50 g funktionel mandelmel
50 g valleproteinpulver
25 g vindruekernemel
75 g solsikkekerner
50 g græskarkerner
10 g chiafrø
4 tsk birkesfrø
3 spsk gurkemeje
1 spsk pebermix
4 tsk timian
4 tsk rosmarin
2 tsk ramsløg
2 tsk paprika
1 tsk hvidløgspulver
1 tsk Himalayasalt
 
(Stor portion til ca. 1½-2 bageplade, 15-20 styk)
 
Resten
Hk oksekød
Rødløg
Salat
Sennep *
Ketchup **
Majonæse ***
Syltede agurker ****
 
Opskrift
Grøntsagsbollerne
1) Tænd ovnen på 150-160 grader MAX
2) Blend alle grøntsagerne til en ensartet masse
3) Tilsæt æg og rør godt rundt
4) Bland alle de tørre ingredienser samt frø og kerner, så krydderierne også blandes godt rundt
5) Tilsæt og bland til en sammenhængende dej
6) Lad dejen hvile lidt og form til flade boller
7) Læg på bagepapir og bag i ovnen i ca. 40 minutter, vend eventuelt lidt over halvvejs
 
Resten – mens grøntsagsbollerne bager i ovnen
1) Form og steg bøfferne
2) Skær løg, syltede agurker, vask salat og sæt resten af ingredienserne frem
3) Tag bollerne ud af ovnen, skær over på midten med en skarp kniv,
og server med resten af tilbehøret
4) Anret din burger på bedste vis, og guf løs J
 
Bollerne kan bages med langt færre ingredienser, og du kan eventuelt bare blende mandler til din egen mandelmel. Den almindelige mandelmel har jeg dog købt over nettet på det svenske site rawfoodshop.se sammen med kokosfibrene, som er en helt fin mel med massere af fibre.  Den funktionelle mandelmel, som også er fyldt med fibre, kan du købe hos Helsemin eller på nettet hos fx naturoghelse.dk. Vindruekernemelet er også købt på nettet hos naturoghelse.dk, dog slet ingen nødvendighed, skift eventuelt ud med den funktionelle mandelmel, som du også kan skifte kokosfibrene ud med, hvis det er. Vindruekernemelet er en særdeles stærk antioxidant og derfor jeg tilsætter lidt af dette, helt mørkerødt i farven, meget smukt.
 
Leg med ingredienserne til grøntsagsbollerne, og spar ikke på krydderierne. Bollerne smager ikke af så meget i sig selv, så ha’ bare løs hånd med krydderierne. De er jo også er gavnlige for din krop på mange andre måder end bare lige smagen. Jeg væltede blandt andet en god portion gurkemeje i blandingen, da det er anti-inflammatorisk og skulle have en gavnlig effekt på fordøjelses- og mavetarmlidelser.
 
Jeg har virkelig forsøgt at gøre det at spise en burger til et måltid med virkelig god samvittighed. Og med disse grøntsagsboller, og det øvrige tilbehør, så føler jeg at jeg har lavet og fundet sunde og naturlige nok ingredienser til at det er lykkes. God fornøjelse !!
 
* French´s American Yellow Mustard, som kan købes hos The Bagel Co’s butikker. Helt uden hvidt sukker eller andre kunstige, fyldingredienser.
 
** Kinder Ketchup, som kan købes hos Go4Love på Amagerbrogade eller over nettet. Bare husk at det skal være den der er sødet med æble og ikke noget med hvedesirup …
 
*** Enten den økologiske fra biogan, kan købes hos naturoghelse.dk, eller en af STOKES varianter uden hvidt sukker. Begge indeholder rørsukker, men jeg kan altså ikke finde den majo sødet kun med honning, som man engang kunne få fingrene i …
 
**** Økologiske, syltede drueagurker, også fra biogan, sødet med agavesirup og helt uden sukker. Købt hos naturoghelse.dk

Husk at grøntsagsbollerne er super gode til frokost med laks eller lidt kylling, og er til forskel fra andre grøntsagsboller, du finder på nettet, uden ost, og det fungerer altså helt fint, når bare man tilsætter massere af krydderier. De er dog ikke tørre i det, stadig lidt fugtige i konsistensen, men holder fint sammen. De kan også fryses. Det gør jeg meget ofte, og så tager jeg bare et par stykker op og lægger i køleskabet dagen før jeg skal bruge dem. Holder fint i køleskabet i et par dage. 

Du kan også sagtens bruge andre grøntsager, jeg har også lavet dem med hvidkål, spidskål, græskar og broccoli i blandingen. Alle grøntsager kan vel bruges tænker jeg, så bare slå dig løs. Handler bare om at få nok æg og fibre i til at de kan hænge sammen, og så krydderierne for smag. Et virkelig sundt alternativ til købeboller - så selvom det lige kræver lidt tid i køkkenet, får du altså nogle boller fyldt med protein, grønt, fibre og krydderier. Du vil helt sikkert mærke en markant forskel på din krop og din følelse af sundhed og velvære, hvis du udskifter dit hvide brød fyldt med korn, sukker, mælkeprodukter og andet møg til disse perler ....
 
En sundere BURGER, guffeliguf
- vældig god for din samvittighed J
 
Guffeliguf,
LevSundtNU

2 kommentarer:

  1. Ser bare super lækker skøn ud, men med alle de ingredienser må jeg stå af! håber dog på, at næste gang jeg besøger dig, skal vi have burgere? nam nam.. ift. stokes maynaise med honning, så tror jeg, de har den, der hvor jeg køber min stokes chilimayonaise.. jeg kan jo lige prøve at undersøge det?

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære kære Mie,

      Ja, jeg ved listen ser meget lang ud, og jeg havde også overvejet at skrive det på en anden måde, for i princippet kan man lave det med 5 hovedingredienser:

      Æg
      Mandler/mandelmel
      Loppefrøskaller/HUSK
      Grøntsager
      Krydderier

      - så kan man så tilsætte frø og kerner, hvis man lyster, men jo ikke nødvendigt. Måske er det så lidt mere overskueligt :)

      Det er Rømers majonæse med honning jeg egentlig søgte, for STOKES med honning indeholder vist nogle ingredienser jeg ikke ønsker. Men Rømers kun sødet med honning, kan jeg ikke finde længere - kun hvor der er majssirup i også, tror jeg nok, og det duer ikke ...

      Så er jeg ellers kommet hjem fra London og har lært en ny, spændende teknik til bearbejdning af begrænsende overbevisninger - den må du prøve næste gang du kommer forbi :)

      KRAM og god weekend,
      KH Ditte

      Slet