10 januar 2013

Anderledes dessertboller med hokkaidogræskar, gulerødder, mandler og julekrydderier - helt uden mel


Hjemmelavede grøntsagsboller er altså et hit for mig, da jeg både er glutenallergiker og stivelsesintolerant - og så er brød og boller altså pænt svære at komme i nærheden af som færdigvarer. Det er så en smule træls at skulle lave alt selv, men det er altså det hele værd, når man kan sætte tænderne i noget, der er så fyldt af rene, sunde og naturlige ingredienser. Og samtidig indeholder disse boller en del protein, så de mætter godt, og indeholder en masse grøntsager samt en ordentlig bunke fibre, der alt sammen mætter og gavner fordøjelsen. Disse er en sødere variant med en masse julekrydderier, som jeg selv er blevet ret begejstret for. Smager virkelig skønne lunede på brødristeren med en klat næsten smeltet smør J Velbekomme!

Sunde & søde dessertboller
- med hokkaido og mandler 

Ingredienser
5 æg
Sunde & søde dessertboller
- med hokkaido, mandler og julekrydderier
3 bg æggehvide
700 g græskar
= ca. 1 økologisk hokkaido
600 g gulerødder
100 g mandler
4 spsk kanel
2 spsk kardemomme
½ spsk nelliker
½ spsk allehånde
1-2 tsk ingefær
1 tsk vaniljepulver
30 g kokosmel
50 g kokosfibre
20 g vindruekernemel
- kan erstattes med kokosfibre
20 g loppefrøskaller, HUSK

Ekstra:
Tørrede blåbær u/sukker
Raw kakaopulver
Palmesukker
Kakaonibs
Kokosolie
Stevia

Opskrift
1) Mal mandlerne til en fin mel i en blender og bland alle de tørre ingredienser sammen
2) Blend nu gulerødderne og græskaret så fint som muligt og hæld i en stor skål
3) Miks æggene i grøntsagerne
4) Vend de tørre ingredienser i massen og bland godt sammen til en ensartet dej
5) Lad dejen hvile en smule og tænd ovnen på 150-160 grader
6) Form bollerne i ønsket størrelse og placer dem på en bageplade med bagepapir
7) Bag bollerne i 30-40 minutter til de er gyldne, og vend dem eventuelt lidt over halvvejs
8) Værsågod, så er der lune dessertboller, mums!!

Grøntsagsboller bliver som regel ikke så tørre i det igen, og heller ikke disse. Jeg ville nok næste gang tilsætte lidt ekstra HUSK eller bruge fiber-mandelmelet fra Funktionel Mad i stedet for blendede mandler. Det ville gøre dejen og bollerne en smule mere tørre i det. Eller en blanding, da det er ret godt med lidt knas fra de mandler, der ikke var blendet helt så fint.

Jeg laver bollerne ret tynde, og de kan være lidt svære at skære over – men så er Victorinox knivene, som bl.a. fås i Irma, virkelig gode. Jeg bruger dem til stort set alt. Pas på, de er virkelig skarpe!!

Vindruekernemelet er fyldt med værdifulde vitaminer og mineralstoffer. Det indeholder
den højeste koncentration af OPC, oligomere procyanide, som findes i naturen, hvilket er en yderst stærk antioxidant. Derfor tilsætter det en skøn, naturlig ingrediens med gavnlige stoffer til kroppen. Det er dog ikke strengt nødvendigt, men bare lidt spændende, synes jeg jo... Jeg har købt mit vindruekernemel hos naturoghelse.dk.  Og så kan jeg da lige samtidig slå et slag for at spise vindruer med kerner, da vi altså ellers går glip af en masse sunde vitaminer og antioxidanter, der holder os sunde, unge og smukke J

Jeg er selv godt tilfreds med deres sødme helt uden nogen former for sukker, man kunne dog tilsætte en smule stevia eller palmesukker for en sødere smag, og tilmed lidt kakao for en lidt anderledes og mere bitter smag. Lidt raw kakao ville så højne indholdet af antioxidanter endnu mere. Her på billedet har jeg tilsat lidt tørrede blåbær, men sørg lige for du køber nogen der ikke er sukker i - kan dog være lidt svære at få fingrene i …

De sødeste dessertboller,
der kan fortæres med særdeles god samvittighed J

Mumselimums mums,
LevSundtNU

2 kommentarer:

  1. Kære søde læsere,

    HOVSA - jeg fik ikke sagt at de sagtens kan fryses. Smart ikke ;)

    KH Ditte

    SvarSlet
    Svar
    1. Og fik så lige en ide mere - erstat noget af mandelmelet med proteinpulver, eller tilsæt lidt proteinpulver - så bliver de lidt ekstra tørre og endnu mere proteinrige og mættende - måske smart efter træning :)

      Slet