10 december 2012

En sundere græskarsuppe serveret med kylling

Her får du min yndlingsopskrift på en virkelig nem og sund suppe lavet på 1 kylling, 1 græskar og 1 butternut squash. Så fyldt med masser af grøntsager, men samtidig har denne suppe en lækker cremethed over sig og ikke at forglemme en virkelig god og fyldig smag. Helt uden hverken kokosmælk eller fløde, så et godt supplement her i december måned til alt den fede julemad.  
 
Da suppen herudover er kogt på en kylling, er der kød til at spise sammen med suppen, muuuums. Og samtidig undgår man at skulle anvende bouillon med alt muligt møg tilsat og heller ikke kødboller eller andet kunstigt fremstillet fyld til suppen. Jeg kan elsker denne suppe helt som den er, uden andet tilsat end kyllingen og så måske lidt af mine små ristede frø og kerner på toppen. Velbekomme!
 
Velsmagende græskarsuppe
- serveret med saftig kylling
 
En sundere græskarsuppe
- serveret med kylling
Ingredienser
En stor fritgående kylling
Kokosolie til stegning
4-6 spsk lys eddike
2 spsk økologisk tamari, soya uden hvede
1 økologisk hokkaido græskar
1 økologisk butternut squash
2-3 store løg
2-4 spsk gurkemeje
1-2 spsk garam masala
1 spsk hvidløgspulver
1-2 tsk stødt ingefær
1 spsk rosmarin
1 spsk karry
Peber
Salt
Vand
 
Evt. lidt chiliflager
Evt. lidt sennepsfrø
 
Opskrift
1) Svits kyllingen ved høj varme i lidt kokosolie til den brunes
2) Tilsæt eddiken, så den også svitses godt af
3) Tilsæt alle krydderierne, samt løgene skåret i store stykker
4) Vend krydderierne godt rundt, så de lige svitses lidt af og tilsæt derefter tamari, og vand så det dækker kyllingen
5) Skær græskar og squash i store tern, tilsæt gryden og fyld op med vand, så det stadig dækker alle ingredienserne
6) Lad suppen småsimre en times tid og tag forsigtigt kyllingen op, så alle stykker kommer med
7) Blend nu suppen med en stavblender, og tilsæt evt. lidt ekstra vand for at opnå den rette konsistens
8) Smag suppen til, tilsæt måske lidt ekstra krydderi og server med kødet fra kyllingen og lidt ristede frø og kerner
 
Hvis du lyster, kan du jo tilsætte lidt ekstra tilbehør. Jeg har selv spist suppen med grønne ærter, hvor jeg bare hældte suppen over lidt ærter, så de opvarmedes af suppen og dermed stadig havde et godt bid - så smager de også mere friske. Og hvis du måske synes denne suppe er lidt for sød, så kan man meget nemt tilsætte en pose suppeurter eller et par porrer eller selleri, som bare koges og blendes med i suppen. Dette gør den lidt mindre sød. Måske skal du så lige overveje en kylling mere, hvis du vil have kød nok, men så kræver det efterhånden også en gigantisk gryde J
 
Og spar endelig ikke på krydderierne, det er også disse der er med til at give smag. Jeg håber virkelig også jeg har husket alle krydderierne, for jeg fik vist hældt lidt af hvert i. Men ellers kan du jo sikkert tilføje lidt selv, alt efter hvad dine smagsløg hungrer. Derudover er gurkemeje et vidundermiddel, der blandt andet er anti-inflammatorisk, så fyld godt i suppen af dette. Kyllingen og eddiken er også med til at give rigtig god smag, og det er faktisk vigtigt, at vi får suppe kogt på en hel kylling, da der er vigtige næringsstoffer i marven i benene.
 
Jeg anvendte selv en lys eddike med hyldeblomst, æble og lime, men en almindelig æbleeddike eller hvidvinseddike burde kunne gøre tricket lige så godt. Herudover finder du her en opskrift på mine lækre ristede frø og kerner, jeg laver dem dog i dag i ovnen, så jeg er sikker på de ikke får varme over 160 grader. Og her til suppen har jeg anvendt Lene Hanssons kryddersalt, da det har et lidt ekstra godt bid med lidt chili, som smager godt til denne suppe.
 
Sund, fyldig, cremet og velsmagende vintersuppe J
 
Muuuuuuums,
LevSundtNU

Ingen kommentarer:

Send en kommentar