10 august 2012

Frisk jordbær-rabarber yoghurt - og et nyt ’must-have’ i mit køleskab

Når jeg finder produkter, der opfylder mine allerstrengeste kvalitets- og indholdskrav, så jubler jeg altså meget ivrigt og meget længe! Åhhhhhh, hvor jeg dog elsker gode, rene og naturlige produkter. Har været så træt af, at det eneste jeg kunne finde af sojaprodukter i butikkerne indeholder alle mulige unødige ingredienser såsom fortykningsmidler, stivelseholdige ingredienser, sukker i diverse afskygninger samt aromaer. Ad, bad og føj.

Nu har jeg endelig fundet en sojayoghurt, der alene indeholder sojaprodukt samt et par fantastiske bakteriekulturer. Intet andet. Se billede længere nede af det specifikke produkt. Denne skønne yoghurt fandt jeg i helsebutikken, Natur Poteket, på Christianshavn. Det skal jo så siges, at smagen er derefter, da den jo ikke indeholder nogen som helst smagsgivere overhovedet. Men dette er faktisk lige hvad jeg har brug for, for så kan jeg selv tilsætte mine egne, rene naturingredienser J

Herunder får du så en opskrift på en frisk jordbær-rabarber grød, som jeg blandt andet har brugt til at blande i denne sojayoghurt. Fantastisk resultat ifølge mine egne smagsløg. Og så jubler jeg lige lidt ekstra over at kunne spise yoghurt igen, og så med smag. Velkommen tilbage til min verden. Og velbekomme til jer andre!

Frisk jordbær-rabarber yoghurt
- og mit nye ’must-have’
Sojayoghurt med frisk smag
af jordbær-rabarber

Ingredienser
Frisk jordbær-rabarber grød
300-350 g jordbær
150 g rabarber
2-3 tsk F.O.S
2 knsp stevia
(den hvide variant)
½ tsk vaniljepulver
(ikke sukkervarianten)
- eller ¼ stang vanilje

Jordbær-rabarber yoghurt
100 g sojayoghurt
Et drys vaniljepulver
1 tsk palmesukker med top
Evt. 1 tsk honning eller agavesirup
100 g afkølet jordbær-rabarber grød

(1 mindre portion)

Opskrift
1) Hæld F.O.S og stevia pulverne i en lille skål
2) Sæt en smule vand over i din elkedel
3) Hæld ½-1 dl kogende vand over F.O.S og stevia pulverne, og bland til de er opløst
4) Hæld blandingen over de friske eller frosne bær i en lille gryde og kog op
5) Tilsæt vaniljepulveret og lad ingredienserne småsimre under omrøring i 15-30 minutter, alt efter ønskede konsistens
6) Hæld jordbær-rabarber grøden i et skoldet glas og sæt efter en smule afkøling i køleskabet
7) Bland sojayoghurt med vanilje, palmesukker og evt. lidt honning, smag til og sæt på køl i få minutter
8) Tag sojayoghurten ud af køleskabet og rør godt rundt, så sødningen udjævnes
9) Bland jordbær-rabarber grøden i den sødede sojayoghurt
10) Klart til servering og guf guf guf

Denne jordbær-rabarber grød er ret syrlig. Det er sådan jeg bedst selv kan lide den, og spiser den med lidt sojamælk eller mandelmælk på toppen samt lidt sødning, hvis jeg har lyst til dette. Derfor bør du nok søde den yderligere, hvis du ønsker en mere sød grød. Tilsæt evt. lidt agavesirup, ahornsirup eller honning. Jeg tror smagen bliver for kunstig, hvis man tilsætter mere F.O.S eller stevia pulver.

Frisk jordbær-rabarbar grød

F.O.S kan fungere som en rimelig god jævner, samtidig med det er en ingrediens, der søder. Det er også derfor det er bedst først at opløse det i kogende vand, da det ellers kan have tendens til at klumpe. Efter min mening behøver grøden ingen anden jævning. Jeg lod bare grøden simre til jeg følte, at den havde den rette konsistens…

F.O.S er desuden et hvidt pulver, der er fiberholdigt og dermed godt for fordøjelsen. Det kan købes hos diverse helsekostforretninger. Det søder rimelig kraftigt, men mindre end stevia. Jeg kan dog bedre lide smagen af F.O.S end stevia, så derfor blander jeg det ofte. Og hvis jeg har brug for yderligere sødning, så blander jeg gerne med palmesukker, der har et lavt glukæmisk indeks (GI), eller en smule honning eller ahornsirup, der godt nok har et højere GI. Og så en sjælden gang agavesirup, som jeg ikke føler smager helt så godt. Agavesirup har dog et lavere GI, og påvirker derfor dit blodsukker mindre end honning og ahornsirup. Men som du måske kan forstå, så har jeg mange forskellige former for sødning, og jeg blander dem ofte, da de hver især har hver deres fordele og ulemper i forhold til antal kalorier, GI, styrke i smag og kunstig eftersmag.

Herunder har du så et lille foto af mit nye, absolut yndlingsprodukt for tiden og ’must-have’ i mit køleskab, lige siden jeg faldt over det for nogle uger siden.  En skøn og ren sojayoghurt helt uden sukker, jævning, konservering eller andre, kunstige ingredienser.

Mit nye 'must-have'

Jeg har desværre ikke set produktet andre steder end hos Natur Poteket på Christianshavn, men da det kan holde sig i meget lang tid, så køb et par bægre, hvis du slår vejen forbi (altså hvis du bor i Københavnsområdet, ellers må du et smut i din lokale helsekost og spørge om de vil indkøbe det, hvis de ikke fører det i forvejen). Derudover holder den sig rimelig længe, også åbnet, og jeg bruger den til alt, hvor jeg før har manglet yoghurt, såsom ovenstående jordbær-rabarber yoghurt, men også dressinger og dip.

Jubel over mit nye ’must-have’ i køleskabet J

Mumselimums,
LevSundtNU

4 kommentarer:

  1. Hej, yoghurten kan også købes i urtehuset på gammel Kongevej og er også min absolutte favorit ;)
    Hilsen Tine

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Tine,

      Tusind tak for dette hint, særdeles god info ;)
      Og ja, jeg har i hvert fald ikke mødt en sojayoghurt med bedre 'indholdsfortegnelse' og som har en nogenlunde okay smag. Lad os håbe den måske kunne finde vej til supermarkederne ...

      KH Ditte

      Slet
  2. Hvor sjovt...den følelse kender jeg så udmærket. Jeg jagter også altid denne soya youghurt, som er den eneste der også holder smagsmæssigt...jeg er afhængig!!! Men nu bor jeg i århus og her har de den faktisk i alle helsekosterne og kan altid bestilles hjem. Så det er da en win-win situation;0)

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Iena,

      Hvor ganske fantastisk - I er heldige derovre på fastlandet. Og tak for den gode info, håber det kan være til gavn og hjælp til læserne på den anden side af vandet ;)

      Tusind tak for du deler,
      KH Ditte

      Slet