04 juli 2012

Syrlig ice tea med strejf af hindbær - en nem og hjemmelavet version uden sukker

Her i varmen har vi brug for en del væske – husk lige det, vand vand vand – men nogle gange trænger jeg virkelig også bare til noget kølende og læskende med smag. Og derfor bringer jeg en ny variation af min hjemmelade ice tea til dig her, som jeg jævnligt laver selv, helt uden sukker eller nogen anden form for kemisk tilsætning.

Jeg har tidligere bragt en opskrift på min hjemmelavede ice tea, der består af meget få ingredienser og helt naturlig. Altså såfremt man vælger en rigtig god ren te eller frugtte uden tilsatte smagsstoffer. Du kan finde min tidligere opskrift lige her! Løsningen herunder er med færdigpresset juice i stedet friskpresset, og så slår dermed en lille genvej og sparer dig for lidt tid... Velbekomme!

Syrlig ice tea med hindbær
Syrlig ice tea
- med strejf af hindbær

Ingredienser
4 breve te
Hybente med hindbær- og jordbærstykker
Juice fra Valsølille
Nypressede appelsiner med knuste hindbær

(2 store glas)

Opskrift
1) Lav te på tebrevene svarende til et stort glas te
2) Lad teen køle lidt og sæt den derefter i køleskabet natten over med brevene i
3) Tag teen ud og fordel i to store glas med halv mængde te i hver
4) Tilsæt samme mængde juice samt et par isterninger
5) Server og drik med det samme

Jeg er nået frem til at min egen yndlingsfordeling mellem te og juice er 50/50, men tilsæt ekstra juice, hvis du føler smagen er for vandet til dig. Derudover kan du tilsætte frosne hindbær i stedet for isterninger, hvis det skal være lidt mere festligt, og hvis isterningerne ikke skal gøre teen og smagen for vandet.

I denne version har jeg anvendt en virkelig skøn hybente med stykker af hindbær og jordbær. Jeg købte den på en tur til London i MARKS & SPENCER, og du kan se et lille billede af varianten i mit forrige indlæg lige her. Men jeg tror en frugtte med hyben vil gøre tricket, det er nok mest hindbærrene i juicen, der giver smagen af hindbær.

Min tidligere version af ice tea var med friskpresset juice, og det vil egentlig altid være min anbefaling af presse appelsinsaften selv. Alene af den årsag, at selvom du køber en færdigpresset friskpresset juice, der indeholder flere næringsstoffer og vitaminer end en fra koncentrat, så er den stadig en smule varmebehandlet, hvilket faktsik transformerer frugten fra basisk til syrebaseret. Dette har en rimelig betydning, da det er svært nok at få nok basiske ingredienser i sin kost. Så brug kun denne løsning, når du har brug for at spare tiden, og ellers pres appelsinerne selv og tilsæt friske hindbær. Det er langt den sundeste løsning, hvis du spørger mig.

Jeg satsede lidt og lavede faktisk min egen te direkte i glasset, men nok smartest at bruge en tekop eller to til at lave selve teen, så du ikke ender med at glasset går itu, når du hælder kogende vand i …

Derudover lavede jeg denne dobbelte portion helt til mig selv og jeg havde derfor te i køleskabet i to dage til at blande med juice, og dermed ice tea på en nem måde et par dage i træk.

Læskende, afkølende, forfriskende J

Sip sip sipedisip,
LevSundtNU

Ingen kommentarer:

Send en kommentar