23 juni 2012

Chokolademousse på silketofu med topping af pekannødder og kakaonibs

Jeg eksperimenterer i øjeblikket med at tilsætte tofu i forskellige retter, da det jo er mælkefrit og forholdvist lavt på kalorier. Så her kommer en til alle allergikerne og dem, der ønsker et lidt mere naturligt og kalorielet alternativ til den traditionelle med fløde og hvidt sukker. Dette lidt skøre eksperiment med en chokolademousse af tofu smagte langt langt langt bedre end jeg havde forventet, og derfor bringer jeg den selvfølgelig til jer her J Velbekomme!

Cremet chokolademousse
med knasende topping

Cremet chokolademousse
- på tofu med knasende topping
Ingredienser
Chokolademousse
300 g silketofu
200 g udstenede dadler
Saften fra 1 appelsin
4-5 spsk raw kakao
En sjat soyamælk
½ tsk vaniljekorn
Evt. knivspids stevia

Forslag til topping
Kakaonibs
Pekannødder
Kokosflager
Revet appelsinskal
Granatæblekerner
Frysetørrede bær
Hakkede hasselnødder

(4-6 portioner)

Opskrift
1) Smid silketofu, kakao og vaniljekorn i din blender
2) Udsten dadlerne og tilsæt
3) Pres saften fra appelsinen, tilsæt og blend til en jævn chokolademousse
4) Tilsæt eventuelt en sjat soyamælk, hvis du ønsker konsistensen blødere
5) Anret i portionsglas og server med knasende topping
6) Nyd i fulde drag J

Husk at smage til undervejs, hvis du anvender en anden kakao end raw kakao. Eller bare i det hele taget - altid godt at smage til undervejs, så du opnår din helt egen favoritstyrke og smag af kakao.

Steviaen er faktisk ikke nødvendig, men hvis du har en virkelig sød tand, så fungerer det at tilsætte den for en endnu sødere smag. Og det er selvfølgelig hvid stevia, der skal bruges. Fordelen her i forhold til dadlerne er, at stevia er stort set kaloriefrit. Stevia kan dog ikke søde denne chokolademousse ordentligt alene, uden dadlerne, da det efter min mening har en lidt dårlig eftersmag foruden at dadlerne er med til at give moussen konsistens og fylde.
  
Tror måske I kunne fornemme af skriveriet øverst i indlægget, at jeg er bare en lille bitte smule henrykt over denne opskrift. Lige præcis en løsning jeg selv har manglet. Kun naturlige ingredienser, og så samtidig en løsning med en del færre kalorier end de fuldfede varianter på mælkeprodukter. For ikke at tale om dem, der er fyldt af kemi med diverse fortykningsmidler og hvidt sukker. Jubel her på sofaen helt for mig selv, mens jeg skriver dette indlæg og glæder mig til at dele det med jer…

Det eneste jeg næsten ikke har lyst til at skrive, da du måske slet ikke ligger mærke til det, er at konsistensen ikke er helt så smoothe som en chokolademousseversion af fløde, og selvfølgelig ikke helt så let og luftig. Men smagen og hele fordelen ved den kalorielette version baseret på silketofu gør bare, at den sparker pænt meget røv alligevel. Jeg er sikker på jeg selv kommer til at lave forskellige versioner af denne chokolademousse, og skal helt sikkert også have eksperimenteret med at bruge tofu i andre desserter og alt hvad jeg ellers kan finde på.  
J

Smagen af chokolade med lidt mindre til lårbasserne

Smooshy smoosh smoosh,
LevSundtNU

Ingen kommentarer:

Send en kommentar