10 juli 2011

Cremet chokolademousse – 100% naturlige ingredienser

Et af mine egne skridt på vejen til et sundere liv er at få flere grøntsager indarbejdet i min kost, foruden alt helst skal være naturlige råvarer og så smage godt. Så her får du min opskrift på en cremet chokolademousse med avokado. Den smager rigtig dejlig af chokolade og konsistensen er virkelig næsten helt ”uartig-snasket”. Her har jeg opgraderet til mine gæster med et par farverige og smagfulde toppings. Velbekomme!

Cremet chokolademousse med toppings

Cremet chokolademousse
- 100% naturlig med diverse toppings
Ingredienser
1 stor moden banan
1 avokado
1 dl soyamælk
10-12 dadler
3-4 spsk ren kakaopulver
Saften fra 1 appelsin
Drys af vaniljekorn

Toppings:
Kakao nibs
Kokosflager
Hakkede, ristede hasselnødder
Frysetørrede jordbær
Frysetørrede hindbær

(6 små portionsglas)

Opskrift
1) Udsten dadlerne og smid dem i blenderen
2) Pres saften fra appelsinen over og blend til fin masse
3) Tilsæt banan, avokado, soyamælk, vaniljekorn og kakao
4) Blend til en ensartet og cremet mousse, og sæt på køl
5) Fordel chokolademoussen i passende portionsglas og pynt med diverse toppings

Jeg har i denne chokolademousse brugt ren kakaopulver – det der bruges til madlavning. Det er ret kraftigt, så hvis du bruger en mere mild og fedtfattig udgave, fx fra Urtekram, skal der sikkert anvendes et par spiseskefulde ekstra. Så smag endelig til, så du opnår din helt rette og foretrukne chokoladesmag.

Tip til intens choko-orange smag: Chokolademoussen smager som sådan ikke af appelsin, så hvis du gerne vil have en mere gennemtrængende smag af appelsin, kan du udskifte soyamælken med saften fra endnu en appelsin. Tilsæt revet skal fra appelsinerne samt måske lidt af saften fra en lime eller citron. Så får du helt sikkert en mere intens choko-orange smag.

Tip til portionsanretning: For at kunne komme chokolademoussen ned i de små glas uden at få det udover glassene, så hælder jeg moussen i en almindelig frostpose og klipper et lille hul i hjørnet. Det er super let og gør at du kan få en lille fin top på den lækre chokolademousse. Det ser nu meget godt ud…

Jeg har her pyntet med forskellige typer af toppings. Det gør det langt sjovere at spise sund chokolademousse, og så får du også tilfredsstillet øjnene med en fryd af skønne farver og lidt variation. Det er også rigtig hyggeligt at servere til gæster i små skåle, så de selv kan blande drysset på deres chokolademousse. Chokolademoussen smager også godt med rosiner og pistacienødder. Så slå dig endelig løs og lad kun din fantasi sætte grænser – jeg glæder mig til at høre om dine egne eksperimenter J

De frysetørrede bær har jeg købt hos SpecialKøbmanden. De kan også købes på deres hjemmeside – se her!

Rigtig god fornøjelse!

Guffeliguf,
LevSundtNU

Ingen kommentarer:

Send en kommentar