09 januar 2011

Skønne små pandekager på den gode måde

Hvorfor har jeg ikke kendt til denne opskrift noget før...?! Altså altså…

Nu kan jeg heldigvis hver eneste weekend svælge mig i skønne små pandekager, hvis det er dét jeg får lyst til. Denne opskrift er som sendt fra himlen. Fuldkommen naturlig og helt uden jammer, brok eller klager fra min krop. Disse pandekager er gudeskønne, nemme at lave og så smager de rigtig rigtig godt. Du kan nøjes med så lidt som tre ingredienser eller du kan pifte opskriften op med et par ekstra naturlige smagsforstærkere. Se min bedste version af opskriften herunder – sendt fra mig til dig! Velbekomme J

Himmelske og nemme pandekager helt uden allergi

Skønne små pandekager 
- helt uden allergi
Ingredienser
3 æg
1 moden banan
Et drys vaniljekorn
Revet citronskal
En knivspids kardemomme
Olie til stegning

Opskrift
Find din stavblender frem, smid 3 æg og en banan i mixerbægeret sammen med et drys af vaniljekorn, citronskal og kardemomme, og blend til en ensartet masse. Du kan også bruge vanilje fra en vaniljestang – brug præcis så meget, som du lyster. Varm derefter panden op og hæld lidt olie på, og så er det bare at gå i gang. Disse pandekager er lette og hurtige at lave i små størrelser, men kan også sagtens laves i fuld pandestørrelse. Bare sørg for at de sætter sig ordentligt, inden du vender dem. Og hold godt øje med dem, det går stærkt…

Hæld eventuelt lidt olie i dejen, så har du stort set ikke brug for olie til stegningen, hvis du bruger en non-stick pande.

Fra opskriften bliver ca. 10-12 små pandekager, men kan variere en del alt efter størrelsen på dine æg, banan og selvfølgelig selve pandekagerne. Jeg lover, at der er rigeligt til to personer. Men hvis dine børn skal spise med, så bør du måske lave dobbelt portion.

Jeg serverer ofte disse pandekager med stykker af banan eller andet frisk frugt. Og så topper jeg også gerne med hakkede nødder eller mandler, med min hjemmelavede jordbærsylt eller min hjemmelavede nutella. Bare sørg for at du topper din pandekage med er lige så naturlige godter, som pandekagen er lavet af.

Derudover fungerer de skønne små pandekager fantastisk som dessert med hjemmelavet kokosis eller eventuelt med en choko-kanel granita parfait. Disse opskrifter vil du se senere på min blog, så følg godt med. Indtil da må du nyde denne himmelske opskrift på pandekager, som endelig kan nydes i en naturlig udgave.

Nemme, himmelske, skønne!

Guf guf guf,
LevSundtNU

4 kommentarer:

  1. Den opskrift bruger jeg også indimellem, men har da aldrig fået mine pandekager så fine!! flot Ditte! - har du et tip til hvilken pande du bruger???

    SvarSlet
  2. Tusind tusind tak!

    Jeg bruger en non-stick, Jamie Oliver pande - ikke fordi jeg tror det sidste er en nødvendighed, men den er dejlig tykbundet.

    Derudover blander jeg nogengange lidt olie i opskriften, og så bruger jeg stort set ikke noget olie på panden og kun middel varme. Så når de at sætte sig og blive faste inden jeg vender dem, og uden de når at blive sorte...

    Pøj pøj - håber det hjælper :)

    KH Ditte

    SvarSlet
  3. de lyder superlækre! :D
    - du ved tilfældigvis ikke, hvor mange kalorier der er i 100g?

    SvarSlet
  4. Tusind tak - jeg synes selv, at de er den bedste løsning jeg har på pandekager uden mel :)

    Der er ca. 141 kcal i æg per 100 gram og 81 kcal i 100 gram banan. Og jeg vil tro, at det vægtmæssigt er nogenlunde ligeligt fordelt uden at jeg har afprøvet det, hvilket betyder at de ca. indeholder 111 kalorier pr. 100 gram. Om ikke andet, så vejer mængden af banan formentlig lidt mere, hvilket kun reducerer kcal pr. 100 gram en smule ...

    Kærlig hilsen,
    Ditte

    SvarSlet