18 oktober 2010

Lækre ristede frø og kerner med salt

Frustration, siger jeg! Kender du det ikke godt, når man bare får lyst til salt og går ombord i en pose chips, peanuts eller saltstænger? Men det er jo bare møg usundt… Jeg har længe funderet over hvilke sunde alternativer, jeg kunne finde på til disse usunde fedtstoffer, og derfor har jeg eksperimenteret en hel del med forskellige frø og kerner. Jeg har så fundet frem til, at det ikke kun er peanuts, der smager godt ristede og med salt. Forskellige frø og kerner er også særdeles velsmagende og kan med fordel spices op med kryddersalt, der kan give dem et ekstra pift. Jeg vil godt indrømme, at de måske ikke kommer op på niveau med chips, men saltstænger slår de altså med et par banelængder. Velbekomme!

Mægtig sunde og ganske velsmagende

Foto: de lækre ristede frø og kerner med havsalt
Ingredienser
Solsikkekerner 
Sesamfrø
Hørfrø
Græskarkerner
Salt: kryddersalt, urtesalt eller almindelig salt

Opskrift
Hold varmen på panden ved en forholdsvis middel temperatur, da for høj varme ødelægger de sunde fedtstoffer. Rist først solsikkekerner i en smule olie (jeg bruger avocadoolie) indtil de begynder at blive gyldne. Rør konstant rundt i kernerne, så bliver portionen bedst. Hæld derefter sesamfrø i mikset og vend dem rundt. Disse to slags kerner og frø kan tåle mest varme i længst tid uden at blive brankede. Næstsidst tilsættes græskarkerner og når de popper på panden tilsættes hørfrø. Disse kan ikke tåle meget varme førend de springer rundt i hele køkkenet – så vær forsigtig, når disse hældes på. Rør konstant og tag eventuelt panden af varmen, når de er hældt på. Hæld frøene og kernerne ud på en tallerken med køkkenrulle, der kan suge det overskydende olie. Lad dem stå til de er kølet lidt ned, kom i en passende skål eller beholder, og kom salt eller kryddersalt i og miks rundt. Færdig!

Der kan med fordel laves en jumbo portion, der kan fordeles i et par beholdere tilsat forskellige salte og krydderier. De kan holde sig rigtig længe... Jeg bruger det lækre krymmel som snack, men også som tilbehør til diverse middagsretter som suppe, ovnbagte grøntsager og salater. Mit yndlingssalt er Lene Hanssons kryddersalt, der har en let smag af hvidløg, paprika og giver en smule heat på tungen.

Nam nam,
LevSundtNU

Ingen kommentarer:

Send en kommentar